Belgrad’daki tramvay ihalesine sadece Türk firması teklif verdi, muhalefet itiraz etti

Sırp basınına göre, 25 adet tramvay alımı ihalesine sadece Türk üretici Bozankaya’dan teklif geldi. Bu firma 25 tramvay için KDV’siz yaklaşık 67,3 milyon euro, KDV’li yaklaşık 81 milyon euro fiyat teklif etti. Bu da bir araç için teklif edilen fiyatın 3,23 milyon euro olduğu anlamına geliyor. Karşılaştırma yapılan haberlere göre ise, Saraybosna şehrinin şehir şirketinin ihtiyaçları için satın aldığı tramvayların maliyeti yaklaşık 2,9 milyon avro olup, araçlar İsviçreli üretici Stadler’den satın alınmıştı.

BAŞINDAN BERİ ŞÜPHEYLE YAKLAŞILDI

Şehir içi ulaşım şirketinin (GSP) Belgrad’da 25 yeni tramvay alımına yönelik ihalesine, ihalenin önceden planlanmış bir kazanan için hazırlandığı iddiaları nedeniyle başından beri pek çok kişi şüpheyle yaklaştı.

Birincisi, başvuruların son teslim tarihinden önce bile geçici olarak askıya alındı, çünkü bu tür araçla ilgilenen üreticilerden biri yarışma koşullarına katılmadığını ifade etti ve potansiyel bir teklif sahibi olarak haklarının korunmasını istedi. İhale dokümanlarının içeriği, her şeyden önce, dokümanların teslimine ilişkin fiyat ve süre sınırının yanı sıra araçların teslimine ilişkin son tarih nedeniyle sorunluydu ve bu durum, anlaşmanın ön ödemeli olarak yapıldığına dair şüpheleri artırdı.

İHALE BİR ÇOK AÇIDAN SORUNLU

Yerel Öz Yönetim Merkezi yöneticisi ve eski belediye meclis üyesi Nikola Jovanović, ihalenin birçok açıdan sorunlu olduğunu ve tüm belgelerin hazırlanması ve belgelerin sunulması için son tarihin kısa olması nedeniyle ihalenin askıya alındığını söyledi.

“Prosedür için 13 günlük bir süre veriliyor ve bu, teklifin tamamının sunulması gerektiği anlamına geliyor ki bu, bu kadar karmaşık bir ihale için gerçekten kabul edilemez. Genellikle bir ay veriliyor çünkü fabrikanın teklifi hazırlaması gerekiyor, dokümanların tercüme edilmesi ve ihaledeki tüm araçların Belgrad şehrinin spesifikasyonlarına göre yapılması gerekiyor. Bu çok yıllı ciddi bir iş ve fabrikanın bunu iki yılda bitirebileceği söylenemez. Ayrıca tramvayın teslim süresinin 18 ay olması son derece kısa iki şeyin göstergesi olabilir: ya bazı araçların depodan çekilmesine izin verilmiyor ya da perde arkasında şüpheleniyoruz. Geçen yıldan edindiğimiz bilgiye göre kendisini ayrıcalıklı bir konuma koyan bir üretici ile görüşmeler zaten yapılmış, bu Türk şirketi “Bozonkaju” ve bunlar gizli yürütülen görüşmeler.” dedi.

MANTIKSAL OLARAK ZATEN ANLAŞMIŞLAR

Kamu Maliyesinin Denetlenmesi Koalisyonu başkanı ve Toplica Demokrasi ve İnsan Hakları Merkezi direktörü Dragan Dobrašinović de kamu İhale portalında yayınlanan yarışma açıklamasının kamuya açık itirazları ve teklif sahiplerinin sorularını içermesi gerektiğini belirterek, “”Fiyat sorunlu, teknik özellikler sorunlu ve en büyük sorun tramvay alımı için belli bir miktar para harcamayı, işi de belli bir firmaya vermeyi planlıyorlar ve mantıksal olarak zaten anlaşmışlar. Paranın bir kısmı onlara iade edilecek.” diye konuştu.

patronlardunyasi.com

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir